De seneste 18 måneder har givet grå hår i hovedet på mange virksomhedsejere, ledere og medarbejdere.
Hvor længe varer det tilbageslag, som vi oplever lige nu ?
Hvornår er det rette tidspunkt at skære ned, tilpasse sin organisation og sine salg- og marketing initiativer til en generelt lavere økonomisk aktivitet ?
Eller er det nu, at der skal skabes forbedringer i salg og marketingledelsen, så brandet vitaliseres f.x via tilpasning af produktportefolien, udvikling af salgskanalerne og synlighed i markedet ?
De overvejelser, som spørgsmålene giver, er værd at bruge lidt tid på.
For selvom mange markeder er svundet betragteligt ind, fordi forbrugerne vælger at nedbringe gæld eller spare op i stedet for at forbruge, så er markederne der jo stadig.
Og kampen om markedsandele stopper jo ikke. Beslutter man sig for krybe ind læskuret, så overlader man i alle tilfælde kampen og dens præmisser til de andre. Det betyder, at man kommer til at leve med resultatet.
Måske vågner man op til en konkurrencesituation, som man ikke er klar til.
Der er gjort mange betragtninger i senere måneder, om hvorledes marketingparametrene kan tilpasses i en så dramatisk situation, som vi ser nu. Det mest berømte eksempel er et stort amerikansk ølfirma, der for en række år siden stoppede al markedsføringaktivitet i én stat for at se resultatet. Meget overraskende steg salget de første måneder, hvor man tærede på den brandvalue, man havde. Derefter faldt salget – og det blev det ved med. Konkurrenterne havde overtaget billedet i forbrugerens bevidsthed. Prøv selv at google efter resultater, som er relevant for netop dit marked.
I krisetider handler dialogen om markedsføring og salg alt for om den manglende risiko ved at skære ned. Logikken er som reglen, at det gør konkurrenterne også, og derfor holder man share of voice og dermed sin relation til sine kundesegmenter. Umiddelbart lyder det jo fornuftigt nok, hvis forudsætningen holder – at alle kryber ind i læskuret.
Nogle vil også mene, at det vi oplever lige nu er, at vinden har lagt sig helt – Så man kan slet ikke sætte drager op !
Uanset hvilket sortsyn man vælger, så er der en anden option. At gøre det bedre – at give sine parametre og processer et sundhedstjek. Er prisen sat rigtigt, er produktet rigtigt specificeret, arbejder vi ud gennem de rigtige og mest effektive kanaler, har vi et kommunikativt flow, der både fastholder vores relation til vores nuværende kunder og bygger nye relationer op, står vores brand med de styrker, som vi ønsker osv.
Hos Strategy2tactics møder vi flere typer virksomheder, og nogle føler sig forståeligt nok fanget. Tilbageslag i markederne har kostet omsætning, og det har forringet resultaterne, og spørgsmålet er ofte: Hvordan kommer vi videre – under hensyn til at ressourcerne er begrænsede.
Vores svar er som reglen: Fokuser på at få dragen op – brug den vind, der er. Glæd dig over at der er trængsel i læskuret.
Og den gode nyhed er, at er man åben for at se på sit marketingmix med nye øjne, så åbner der sig som reglen også muligheder for at skabe bedre resultater uden øgede omkostninger. Og de forbedringer giver vedvarende konkurrencefordele.
Vi oplever også at det kræver en voldsom ledelsesindsats, medarbejdere og ledere skal motiveres til at gøre op med gamle vaner, der skal sættes nye mål, skabes en ny fælles virkelighed, arbejdsmetoder skal tilpasses, organisation og processer skal måske også have en tur. Men det er der jo tid til hvis kunderne ikke står i kø. Så der et velvalgt tidspunkt.
Netop i det spændfelt arbejder Strategy2Tactics. Hvordan man kommer fra ide til handling.
Så vi tager gerne en dialog med dig og din organisation – hvis du altså skal ud og sætte drager op.
- Bloggen her er ment som et oplæg til dialog og diskussion – så giv dine synspunkter tilkende.
[Via http://soerenmichaelpihl.wordpress.com]
No comments:
Post a Comment